SJÄLVFÖRSVARSGUIDE

Med rätt att känna sig trygg

SJÄLVFÖRSVARSGUIDE
Att gå hem ensam och känna sig orolig? Få en konstig vibe från en främling på bussen? Många av oss har varit där. Med ett bra självförsvar kan du öka chansen till att komma undan eller avskräcka gärningsmannen.

Hammer strike

Att använda dina bilnycklar som självförsvar är ett av de enklaste sätten att försvara dig själv. Använd inte naglarna eftersom du riskerar att skada händerna.

I stället, om du känner dig osäker när du går på natten, låt dina nycklar sticka ut från ena sidan av näven för hammarslag.

Hammer strike 2

Att prestera:

  1. Håll din nyckelring i en snäva näve, som att hålla en hammare, med nycklar som sträcker sig från sidan av din hand.
  2. Tryck nedåt mot ditt mål.

Ljumskespark

Om någon kommer mot dig framifrån kan en ljumskspark leverera tillräckligt med kraft för att förlama din angripare, vilket gör din flykt möjlig.

Att prestera:

  1. Stabilisera dig själv så bra du kan.
  2. Lyft ditt dominerande ben från marken och börja driva knäet uppåt.
  3. Förläng ditt dominerande ben, kör höfterna framåt, lutar dig tillbaka och sparkar kraftfullt och gör kontakt mellan din nedre del av benet eller din fotboll och angriparens ljumskeområde.

Alternativ: Om din angripare är för nära, tryck knäet mot ljumsken. Se till att du är stabiliserad och inte riskerar att falla ner.

Hakslag

Denna rörelse kan orsaka skador på näsan eller halsen. För att köras, gå framför din angripare så mycket som möjligt.

Att prestera:

  1. Böj handleden med din dominerande hand.
  2. Sikta antingen angriparens näsa, knabba uppåt från näsborrarna, eller under angriparens haka, knabba uppåt i halsen.
  3. Se till att dra tillbaka strejken. Om du drar armen snabbt tillbaka hjälper du att skjuta angriparens huvud upp och bakåt.
  4. Detta kommer att göra att din angripare vaklar bakåt, så att du kan komma undan deras grepp.

Alternativ: En öppen handflata mot öronen kan vara mycket desorienterande.

Armbågsslag

Om din angripare är i nära håll och du inte kan få tillräckligt med fart för att kasta en stark stöt eller spark, använd armbågarna.

Att prestera:

  1. Om du kan kan du stabilisera dig själv med en stark kärna och ben för att säkerställa ett kraftfullt slag.
  2. Böj din arm vid armbågen, flytta din vikt framåt och slå din armbåge i din angripares nacke, käftlinje, haka eller tempel. Dessa är alla effektiva mål.
  3. Det kan leda till att din angripare förlorar greppet så att du kan springa.

Alternativa armbågsslag

Beroende på hur du står när du ursprungligen attackeras kan du vara i bättre position för variationer på armbågsstrejken.

För att utföra framifrån:

  1. Lyft armbågen till axelhöjden.
  2. Vrid på foten på samma sida och låt höfterna rotera och skapa mer fart i den främre delen av armbågen när du slår.

För att utföra från sidan och bakåt:

  1. Se till att du ser målet.
  2. Ta upp din armbåge och vrid din motsatta fot, vrid dina höfter och vrid in i målet, få kontakt med den bakre delen av din armbåge.

björnkram attack

För fall där angriparen kommer bakifrån, vill du använda detta drag. Fokusera på att bli låg och skapa utrymme för att befria dig.

Att prestera:

  1. Böj framåt från midjan. Detta förskjuter din vikt framåt, vilket gör det svårare för din angripare att hämta dig. Det ger dig också en bättre vinkel att kasta armbågar från sida till sida till angriparens ansikte.
  2. Vänd dig till angriparen med en av dina armbågar och fortsätt att motverka.
  3. Detta bör ge dig utrymme att vända helt, genom att använda ett annat drag för att skada ansiktet eller slå i ljumsken. Med det utrymme som dessa rörelser har skapat kan du komma undan och springa bort.

Fly med händerna fångade

Beroende på hur du står när du ursprungligen attackeras kan du vara i bättre position för variationer på armbågsstrejken.

Att prestera:

  1. Den första reaktionen bör vara att hindra din angripares armar från att gå högre in i ett huvudljus. Skift höfterna åt sidan. Detta ger en öppning för strejker mot ljumsken med öppna handslag.
  2. Ta tillbaka handen upp till dina armar och höj din motsatta armbåge för att förvandlas till lindan. Håll armarna hårda mot bröstet när du vänder dig in.
  3. Håll dig aggressiv med knäna och andra kontringar tills du kan koppla ur greppet.

Säkerhetstips

Hur du kan vara säker om du inte fysiskt kan skydda dig själv?
Men om du inte känner dig säker på att du kan hantera en angripare fysiskt, ta följande försiktighetsåtgärder:

  1. Gå helst i upplysta offentliga områden. Gå inte hem eller vänd dig från folkmassorna. Gå in i en butik eller ett kafé och be om hjälp.
  2. Ring polisenHitta ett väl upplyst allmänt område och ring 112 eller dina lokala räddningstjänster om du känner att du är i fara.
  3. Bär skydd. Oavsett om pepperspray, ett personligt säkerhetslarm kan verktyg för självförsvar hjälpa dig att känna dig mer bekväm.

Om du bär verktyg för självförsvar, se till att du får utbildning i hur du använder dem. Du kan också använda mer vanliga föremål som vapen, inklusive en handväska, portfölj, paraply, telefon, penna, bok eller sten.

Allt som kan användas för att slå, kasta, sticka eller svinga kan vara mycket effektivt.

Sekretesspreferenser
När du besöker vår webbplats kan den lagra information via din webbläsare från specifika tjänster, vanligtvis i form av cookies. Här kan du ändra dina sekretesspreferenser. Observera att blockering av vissa typer av cookies kan påverka din upplevelse på vår webbplats och de tjänster vi erbjuder.